Kansalaiset, medfarmare... eiku tämä onkin se toinen puhe.

Otetaanpa uudestaan. Suomen kansa, täällä puhuu presidentti, kuuluuko sinne takariviin?

- Ei kuulu, puhu kovempaa!

Jaaha, jaaha. Itse kyllä sähkötyöt tein, no väännetäänpäs tätä "vola"-nappia vähän kaakon kulmaa kohti... NO NIIN, KUULUUKO!

- Kuuluu, mutta ei kiinnosta!

Jaaha, onpa tämä nyt hankalaa. No, Suomen kansa, täällä puhuu presidentti! Vihreä tuuli humisee vahvana nyt kun juhlistamme itsenäisyyttämme jo 89:nnen kerran...

- Sä oot tosi pitkä!

Häh? Siis tarkoitan mitä? Minähän olen keskimittainen, takarivin huutelija ei taida muistaa perustuslakimuutosta. Nykyään suomalaisen miehen keskimitta on noin 190 senttiä. Että herra tahi rouva voi mennä kotiin ja vetää viivan ovenpieleen. Siitä sopii sitten mitata, että täyttyykö mitta. No niin, mutta asiaan. Suomen kansa, täällä puhuu...

- Hei, toi sun juttus ei etene. Kerro jotain jännää tai hauskaa!

- Niin just. Mikä puhe toi nyt on?

Kuinka? Olettepas te nyt hankalia. Ja huonomuistisia. Mehän olemme yhdessä sopineet, että ei kerrota turhan hauskoja tai jännittäviä juttuja. Niistä tulee vain vaikeuksia. Ollaan kaikki vaan yhdessä aika tasaisia, mutta aika mukavia. Miksi tässä nyt pitäisi joukosta erottua? No yritetäänpä vielä: Suomen kansa...

- Mikä ihmeen kansa? Me ollaan yksilöitä kaikki!

- Niin, et sä voi väittää, että me oltais jotain harmaata massaa vaan!

- Mä oon samaa mieltä, mä ainakin haluan kuulla jotain hauskaa kun on juhlat!

Voi sentään. Miten tämä nyt näin? Minusta kaikki voisivat olla ihan yhdessä ja ihan kivoja toisilleen. Olisi sitä paitsi tosi kivaa, että presidentin puhettakin kuunneltaisiin. Minulla on kuulkaa vähän kiire, pitäisi ehtiä vielä ilmata linnan patterit ennen kuin vieraat saapuvat. Mitä minun sitten pitäisi sanoa?

- Sano että viinaa aletaan taas myydä!

- Joo, viinaa, ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

- Jee, känni päälle ja heti!

- Joo, anna meille pil... eiku kaljaa!

No, no. Tämähän on suoranaista kapinaa! Mehän on sovittu, että juodaan vaan omenamehua ja pidetään silti hauskaa. Ja nikkaroidaan! Oletteko muistaneet nikkaroida ja hakata halkoja?

- Työnnä ne halot hanuriis!

- Tylsä hujoppi!

-Joo, anna meille pil... eiku kaljaa!

Tämä menee jo nyt liian pitkälle. Jos te aiotte käyttäytyä noin niin minä en kertakaikkiaan aio puhua teille. Siitäs saatte ja opitte.

- Hyvä, mennään Ruotsiin!

- Joo, mellanööliä juomaan!

Hei, älkää nyt! Osaan minä olla hauska: katsokaa, peukalo lähtee irti näin. Eiku siis odottakaapa, ei sen vissiin oikeasti pitänytkään lähteä...

Hei, älkää menkö!