Lehti-ilmoituksessa kerrottiin, että jossain tilaisuudessa joku runoilija kertoo runoistaan.

Runoilija kertoo runoistaan? Miten se noin niinkuin käytännössä käy? Ei, en varmana mene kuuntelemaan. Mieluummin arvaan.

***

- Jaha, siellä onkin jo paikat saatu valittua. No päästetäänpä sitten "irti" henkilö, jota kaikki ovat varmasti tänne tulleet kuulemaan: Runoilija Frederik Pyttis-Karis!

Kiitos, kiitos. Heti aluksi mä voisin lausua yhden mun tärkeimmistä runoista ja vähän kertoa siitä. Kröhöm:

Syksyllä ahdisti
Kävelin alasti
huusin naapurille
maalasin seinät paskalla

Juu, tää on aika tärkee runo mulle nimenomaan runoilijana, koska tää on mulle aika omakohtainen. Viime syksynä mua nimittäin silleen niinkun keljutti aika paljon ja mä vähän huomauttelin naapurille. En nyt siis tietenkään varsinaisesti huutanut. Enkä mä nyt oikeestaan kävelly alasti, paitsi tietty kotona suihkussa, mitä siinä nyt ehtii kävelemään. Enkä mä tietty maalannu seiniäkään sonnalla. Sehän olis tosi tyhmää ja aika ällöäkin, yök!


No hei, otetaan tähän vielä toinenkin mun oma runo, joka on mulle omakohtaisesti aika tärkee.

Keväällä ahdisti
kävelin alasti
ja olin nainen
inhosin miehiä

- Hei, ethän sää oo mikään nainen!

No niin no emmä nyt tietenkään kirjaimellisesti oo. Mut kyllä mä voin eläytyä toisen osaan, mä oon sentään runoilija! Ja tosta runosta vielä, siinä on aika lailla samat elementit, kun mun muissakin runoissa, mut mulle se on erityisen tärkee just omakohtaisuuden takia. Paitsi siis mä en ole tosiaan nainen, enkä mä nyt oikeestaan miehiäkään inhoa.

No hei, mut otetaan tähän vielä yks mun oma runo, joka koskettaa mua omakohtaisuutensa takia erityisen paljon.

Kesällä ahdisti
kävelin alasti...

- Hei, täähän on ihan hirveetä paskaa!

No hei, eiks toi nyt ollu aika negatiivista. Enhän mä vielä edes ehtinyt siihen kohtaan, missä puhutaan ulosteista.

- Hei, missä se Frederik on?

No hei, tässähän mä olen.

- Ei ku Frederik! Reetu on iso ja kovaääninen jätkä, ei tollanen hintelä inisijä!

- Niin just! Ilmoituksessa sanottiin, että Frederik kertoo tuotannostaan. Ja mä haluan tietää just nyt, että kertooko Sheikki Ali Hassan oikeesti Saddam Husseinista, vai miten mun pitäis analysoida sitä biisiä? Siis mun konnotaatiohan voi olla ihan päin vittua!

No hei, älkääs nyt. Mulla varmaan on joku runo, jossa puhutaan arabeista. Joo, kuunnelkaas:

Arabiassa ahdisti
kävelin alasti...

- Ei saatana, mä lähden samantien!

- Mä kans!

No hei...

- No hei, pää kiinni tai alkaa läski tummumaan!

No niin.

***

No hei, ei oo helppoa olla runoilija. Onneksi.