Joitakin keksintöjä voi vain hämmästellä. Niin nerokkaita ne ovat. Paljon enemmän on tietenkin niitä, joissa voi ällistellä jälleen kerran lihaksi tullutta ihmisen idiotismia. Mutta ei nyt niistä, kun aurinkokin alkoi paistaa.
Ajatelkaapa vastapainoa. Sellainen löytyy vaikka kotitalonne hissistä. Hissi kulkee, mutta tuleeko mieleen että miten. Eipä tule. Vastapaino siellä tekee loistavaa passiivista työtään hissikoneiston taakan helpottamiseksi. Liikeradan keskivaiheilla hissin koneiston täytyy tehdä hyvin vähän duunia hissin liikuttamiseksi. Vähän paksummat pultit tietenkin pitää hissikuilun kattoon laittaa.
Vastapainon hienous on tietenkin siinä, että joku on keksinyt, että laitetaanpa narun toiseen päähän samanlainen paino, niin homma helpottuu. Siis että kun lisätään lastia, vähennetään taakkaa. Miten joku voi sellaista keksiä? Sehän on tavallaan järjenvastaista.
Myös tulta ja pyörää pidän ihan ok keksintöinä. Mutta se vastapaino! Se se on jotain se.
Kommentit